mijn professionele ik

Momenteel heb ik een nieuwe pagina omgeslagen en richt ik mijn blik op een baan als leerkracht. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me lange tijd  verzet heb tegen een baantje als lerares omdat er zo veel vastgeroeste, stereotype ideeën over rond gaan. Dit idee heb ik nu overboord gegooid. 

 

Een van de eigenschappen die ik bezit en die een meerwaarde zouden kunnen zijn voor een job in het onderwijs, is dat ik een open en communicatief persoon ben. Ook begeef ik me graag tussen mensen. Je kan mij altijd aanspreken en op mijn beurt zit ik er ook niets mee in om anderen aan te spreken, zelfs als ik de persoon van haar noch pluim ken. Ik geef de indruk dat ik een rustig persoon ben en dit is een goede eigenschap als je voor een publiek van leerlingen staat. Ik kan het goed uitleggen en vind van mezelf dat ik over een zeker empatisch vermogen beschik. Al deze kenmerken zijn mij ook goed van pas gekomen in mijn vorige baantjes. Doorheen de jaren heb ik me voortdurend bijgeschoold zowel professioneel als privé. Zo ben ik afgestudeerd als Brugs stadsgids en heb ik enkele ICT-cursussen gevolgd waaronder een basis Indesign, om er maar een te noemen.

 

Mijn allergrootste uitdaging is timemangement. De combinatie school, huishouden en gezin is elke dag opnieuw een serieuze uitdaging. Een uurwerk is nochtans altijd in mijn buurt, beschikbaar op mijn smartphone. Een andere kant van timemanagement heeft betrekking op het juist inschatten van de lengte van een lesuur  maar ik ben ervan overtuigd dat de stages die ik in de loop van mijn studies ga aanvatten me zullen helpen om mijn inschattingsvermogen op dat laatste vlak ruim te verbeteren. Ik ben een persoon met mijn hart op mijn tong die bij momenten impulsief uit de hoek kan komen. In diezelfde lijn ligt het feit dat ik een expressief gelaat heb waarop alle emoties zichtbaar zijn als ik ontspannen ben. Als leerkracht ga ik mezelf hierom attent moeten maken en grotendeels een neutrale blik aanhouden zodat ik zo objectief mogelijk voor de klas ga staan. Tot slot wil ik bemerken dat ik bij momenten heel dynamisch en geëngageerd kan overkomen maar soms mezelf hierdoor in de problemen doe belanden want al die 'swing' die ik wil mee- en overbrengen, verbruikt veel (soms zelfs onnodige) energie.

 

Als leerkracht zou ik graag streng maar rechtvaardig overkomen zonder te veel over te hellen naar een te softe of te rigide werkhouding. Volgens mij kan je beter wat strenger beginnen en dan geleidelijk aan de teugels laten vieren.  Voor mij moeten leerlingen respect tonen voor de leerkracht en moet een leerkracht ook zich kunnen verplaatsen in de leefwereld en het ontwikkelingstraject van kind-puber-tiener-bijna-volwassene. Als  idealist zou ik eveneens enorm tevreden zijn als mijn leerlingen iets bijgeleerd hebben voor het leven; niet alleen wat kennis betreft, maar ook qua blik op de wereld om zich heen en naar levenshouding ten opzichte van zichzelf en anderen.