Bij de toewijzing van mijn stageschool heb schriftelijk aan mijn vakmentor gevraagd hoeveel leerlingen er in mijn klas zouden zitten, hoe het zat met het leerniveau van de klas en of ik speciale zaken diende te weten over bepaalde leerlingen. Ik heb ook een klassenlijst opgevraagd, met foto’s. Ik heb daar een kort antwoord op gehad, met alle gevraagde informatie. Bij de start van de eerste les is mijn vakmentor zo vriendelijk geweest om mij de klas te plaatsen. De klas had een moeilijk eind gehad, vlak voor de herfstvakantie: 2 leerlingen hebben de school verlaten, de ene omwille van foutief gedrag en de andere omdat het niveau in de klas te hoog lag. Ik kreeg duidelijk te horen dat het een moeilijke klassenraad is geweest.
Naderhand heb ik ook tijdelijk toegaan gekregen tot de Smartschool-account van mijn vakmentor. Daar heb ik het leerlingvolgsysteem kunnen bekijken. Ik heb toen vastgesteld dat er minimum vijf leerlingen waren die leerstoornissen hadden waaronder ADHD, dyslexie, en dysorthografie. Voorts zaten er ook nog enkele ex-OKAN-leerlingen in de klas, vergezeld door meerdere leerlingen met een meertalige achtergrond. Tot slot waren er nog enkele medische zaken waarmee rekening diende te worden gehouden. Een klas vol met variatie.
Om een positief klimaat te creëren in deze klas is orde en structuur nodig. Het is hard om te zien dat leerkrachten al met getrokken zwaard de klas inkomen. Jammer, maar begrijpelijk. Helaas zorgt dat niet meteen voor een goede sfeer in de klas. Ik heb geprobeerd om iedereen met een schone lei te laten starten tijdens mijn lessen. Ik heb het gevoel gekregen dat de leerlingen het aanvoelden, aangezien ze zeer goed meegewerkt hebben, ondanks één mindere les. Aangezien Nederlands niet hun beste vak is, worden de oplossingen van het handleerboek altijd geprojecteerd op het digiboek. De leerlingen krijgen ook ruim de tijd om alles over te schrijven. De agenda werd altijd in het begin van de les ingevuld, nooit tijdens de laatste vijf minuten van de les. De leerlingen hebben zowel een filmpje moeten maken, als een geschreven taak gekregen. De deadline voor het filmpje was reeds voor de herfstvakantie aan iedereen meegedeeld. Ik wil wel benadrukken dat ik enorm veel heb bijgeleerd van zowel de klas als de vakmentor. Ik ben blij dat iedereen zo open tegen mij was. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik ook beter zicht had op de situatie.
Via een medestudent die al werkzaam is als leerkracht, heb ik twee interne documenten ter beschikking gekregen die mij laten zien hoe het Sint-Lodewijkscollege in Brugge UDL toepast. Ik vind het zeer boeiend om te zien hoe gedetailleerd een van de documenten is uitgewerkt. In het College van Oostende heb ik niet de indruk gekregen dat er een dergelijk document beschikbaar was voor het personeel. Een mooie tip die ik via die documenten heb opgevangen is: “Aanraden aan leerlingen om sites/apps, woordenlijst.org en woorden.org te gebruiken bij het maken van schriftelijke opdrachten. Deze sites/apps kunnen ook gebruikt worden tijdens afgebakende momenten in de les (op instructie van de leerkracht). ” Zie de toegevoegde documenten hieronder.
Ik wou eerst een printscreen laten zien van de informatie die ik bij het leerlingvolgsysteem had gevonden, maar herinnerde me dan mijn discretieplicht. Ik heb aldus beslist om geen foto’s mee te delen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb