Praten wanneer het botst op school
Er worden in dit artikel vijf situaties aangekaart die heel herkenbaar zijn. Het gaat erom hoe malcontente gesprekken ontmijnd kunnen worden.
Het draait allemaal om wederzijds begrip om dan tot een oplossing te komen.
Hiervoor moet je jezelf vijf vragen stellen:
1. Wat wil ik?
2. Wat wil ik eigenlijk écht?
3. Wat zegt de ander dat hij wil?
4. Wat zegt de ander dat hij écht wilt?
5. Wat zijn de raakpunten tussen ons, wat zijn onze gemeenschappelijke noden?
Wat moet je dan doen?
- Aan de ander duidelijk maken wat je eigen behoeften en je eigen waarheid is.
- Ervoor zorgen dat de ander echt het gevoel heeft dat je naar hem/haar luistert en de behoeften van deze derde erkennen.
- Focussen op het te pakken krijgen van de noden van de partijen.
Wat moet je vermijden?
- Vissen naar erkenning of gelijk bij de andere persoon. Begrip is immers niet hetzelfde dan erkenning. Je moet de andere persoon niet overtuigen. Het is wel belangrijk dat je de geladen sfeer achter je laat en de situatie tracht te ontmijnen. Luister echt naar elkaar.
- Probeer authentiek te blijven. Gelijk hebben ≠ gelijk krijgen. Probeer je in de ander te verplaatsen. Vraag niet te snel begrip voor je eigen noden. De andere persoon kan zich zo weinig begrepen voelen, omdat het besef overheerst dat jij niet echt geluisterd hebt.
- Meegaan in ieders gelijk => bemiddelaar ≠
Conclusie: we hoeven het niet eens te worden. Elkaar begrijpen is genoeg. Herstelgerichte houding tijdens gesprekken vergroot kans op een constructief gesprek. Dit is geen werkwijze noch een ticket naar succes. Het is een attitude die je je gaandeweg eigen moet maken. Authentiek zijn, opent de weg naar veel bereidwilligheid en medewerking van alle betrokken partijen.
Mijn mening: ik ben blij dat dit artikel zoveel verschillende schoolrelaties aan bod laat komen. Je ziet de leerkracht-leerling, de leerkracht – leerkracht, de leerkracht – ondersteuner, de leerlingbegeleider – leerling, de CLB-medewerker – leerling – lerarenteam. Verfrissend dat deze herstelgerichte gesprekken werkelijk in alle mogelijke rollen van de leerkracht hun nut bewijzen (< baco’s).
Maak jouw eigen website met JouwWeb