Inleiding
Het onderwijs ingaan is lange tijd niet op mijn professionele carrièrelijst voorgekomen. Nadat ik een lange tijd aan de universiteit gestudeerd had, was het mijn wens om eerst wat commerciële ervaring op te doen. Later ben ik dan meer in administratieve functies terechtgekomen. Als twintiger kan je onmogelijk inschatten waar je de rest van je leven naartoe wil, noch in je privéleven noch in je beroepsleven. Nadat meerdere tests op websites zoals Jobat en Vacature.com al hadden aangegeven dat een job in de verkoop of als leerkracht mij wel zouden liggen, en nadat ik met succes mijn opleiding tot Brugs stadsgids heb afgewerkt, heb ik gedurende een aantal jaren ervoor gekozen om mijn gezin voorrang te geven. Aangespoord door mijn echtgenoot heb ik me dan in de zomer van 2018 bij de VDAB aangemeld om een opleiding tot leerkracht te volgen. Mijn motieven zijn niet louter altruïstische: mediaberichten over mogelijke tekorten in het onderwijs en bijgevolg een verhoogde kans op werk, hebben meegespeeld.
Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder. Als veertiger voel ik me heel goed opgenomen in de groep van medestudenten en docenten. Opnieuw student zijn heeft tal van voordelen: ik merk dat ik gemakkelijk voeling krijg met personen die een paar decennia jonger zijn dan mezelf, je voelt jezelf ‘jong van geest’, en ik krijg de mogelijkheid om een grote theoretische basis op te bouwen voor de door mezelf gekozen vakken (Nederlands en Frans). Wat ik ook gemerkt heb, is dat het geven van workshops en het gidsen van geïnteresseerden je wel kunnen overtuigen dat je een toekomst hebt in het onderwijs, maar dat er zo veel meer bij komt kijken. De eerste stage was voor mij dan ook een oogopener. Lesgeven is best intensief en vraagt veel voorbereiding, maar ook heel wat introspectie en evaluatie achteraf. Ik merk toch dat ik met een andere ingesteldheid aan stage twee begonnen ben.
Dit jaar combineer ik theorievakken uit het tweede en derde jaar. Dit maakt aan de ene kant dat ik sommige kennis nog niet heb opgedaan, maar die wel onderweg dit schooljaar oppik. Ik heb echter net iets minder stage dan de laatstejaars, toch heb ik geprobeerd om mijn werkpunten zo goed mogelijk in kaart te brengen. Bovendien ervaar ik dat mijn drie kinderen mij ook een extra impuls geven. Bepaalde theorieën die geopperd worden in de les, kan ik al eens toetsen aan hen. Ook heb ik het voordeel dat ik als ouder al wat oudercontacten heb meegemaakt, weliswaar vanuit een externe invalshoek. Maar die achtergrondkennis, gebundeld met de ervaring die ik verworven heb in het vorige en het huidige schooljaar, maken dat ik de opdracht in deze portfolio toch net iets anders benader dan mijn medestudenten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb