Hoogbegaafde leerlingen

Ik heb dit artikel gekozen omdat ik vorig jaar in het Sint-Jozef en Sint-Pieterscollege in Blankenberge in aanraking ben gekomen met het +Project enerzijds, en een hoogbegaafd meisje dat daar schoolliep anderzijds, maar die haar ei niet kwijt kon op deze school en besloten had om naar een andere school te gaan die meer kon inspelen op haar sportieve behoeften. Ik herinner me nog dat het gemengde gevoelens opriep bij haar leerkrachten. Zie hieronder wat meer informatie over het +Project. In elke klas waar ik stage heb gelopen waren er wel één of twee leerlingen die hieraan deelnamen. Ik kreeg ook het gevoel dat dit gedragen werd door alle leerkrachten en de leerlingen. Zo volgde er bijvoorbeeld iemand Spaans gedurende die twee uren. Op het einde van het trimester gingen hun projecten gepresenteerd worden aan ouders en geïnteresseerden.

 

+Project

Sinds september 2017 zijn we gestart met ons +project. Tijdens dit project kunnen onze snellerende leerlingen van de 1ste en de 2de graad extra uitgedaagd worden. Zij verlaten hiervoor de klas om gedurende 2u per week in kleine groepjes aan een zelfgekozen project te werken. De leerlingen kunnen volgens eigen interesse een onderwerp bepalen en deze kunnen dus zeer uiteenlopend zijn; een nieuwe taal leren, toepassingen van lasers onderzoeken, onderzoeken hoe hypnose werkt, een robot programmeren, een sensibilisatiecampagne in de school lanceren om een beroerte tijdig te herkennen, ... Tijdens de verschillende sessies gaan de leerlingen in kleine groepjes aan de slag. Ondertussen worden ze begeleid in de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden en het creatief, analytisch, en kritisch denken. Samenwerken, communiceren, motivatie en zelfkennis zijn vaardigheden die tijdens deze sessies hoog in het vaandel gedragen worden.

 

In functie van een job screening heb ik jaren geleden IQ-testen ondergaan. Daaruit bleek dat ik meerbegaafd ben, tot mijn eigen verbazing. Als ik echter de uitleg in de syllabus lees, kan ik mij in heel wat elementen herkennen. Ik was dan ook blij om eens een artikel te lezen over hoe om te gaan met slimmer leerlingen. Jammer genoeg blijf ik op mijn honger zitten. In mijn ogen wordt er gegoocheld met cijfers en grafieken om slechts op de laatste pagina te komen met enkele interessante weetjes. Ik ga enkel de conclusie onthouden: “Vooralsnog is de hypothese te formuleren dat hoogbegaafde leerlingen in plusklassen goede onderwijsresultaten behalen. Niet alleen cognitief, maar in de volle breedte en dat er veel winst is te behalen met het inrichten van uitdagend onderwijs tijdens de reguliere lessen”.