• De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen – werkpunten:
    • De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
    • De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
    • De leerkracht kan in overleg met de collega’s deelnemen aan zorgverbredingsintitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.
    • De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten, zowel vanuit de inhouden van haar vakgebied, als vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.

 

  • De leraar als opvoeder – werkpunten:
    • De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties of met gedragsmoeilijkheden.
    • De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.
    • De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.

 

  • Reeds genomen stappen:
    • Ik toon al wat meer lef om verschillende werkvormen uit te proberen. Niet altijd met evenveel succes, maar door te handelen kan ik alleen maar verder ontwikkelen en groeien.
    • Ik probeer er altijd vanuit te gaan dat je moet zorgen dat de klas een veilige haven is voor de leerlingen. Dit kan tegemoetgekomen worden door de realisatie van een krachtige leeromgeving.
    • Door mee te werken aan een project voor Nederlands integratie in samenspraak met de bieb van Brugge, heb ik heel veel inzicht gekregen om in te spelen op verschillende noden van opdrachtgever en doelpubliek. Ook heb ik gezien hoe belangrijk het is om een goede verstandhouding te hebben met je concullega’s: alleen sta je nergens.
    • Als moeder valt de taak van opvoeder me niet zwaar. De aandachtspunten gaan mij als oudere student wat vlotter af dan mijn negentienjarige medestudenten. De leerlingen voelen ook aan dat ik hen goed zie. Komt daarbij dat ik hen ook direct durf te adresseren, zoals het een opvoeder betaamt.

 

  • Nog te zetten stappen:
    • Het vertalen van leerinhouden in leeractiviteiten mag nog veel beter. Ik zou mij daarin meer op mijn gemak willen voelen en willen proberen om een open blik hierin te krijgen.
    • Het lijkt me enorm boeiend om te werken aan vakoverschrijdende invalshoeken, maar dat is een leerproces dat je enkel kan toepassen als je effectief aan het werk bent.
    • Het lijkt me een fijne uitdaging om de leren hoe zo goed mogelijk de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen (en mezelf) te bevorderen: een gezonde geest in een gezond lichaam, zonder je lichaam als een tempel noch een selfie-instrument te beschouwen.

 

  • Leerkracht in wording:
    • Ik wil een leerkracht worden die overkomt als iemand die haar vak kent. De ouderwetse aanpak van streng te starten aan het begin van het schooljaar, om dan geleidelijk aan de teugels te laten vieren, lijkt me ideaal. Een aanspreekpunt zijn voor de leerlingen, mag eveneens. Mocht ik een mix kunnen vinden in het toepassen van verschillende werkvormen doorheen het jaar, aangepast aan de noden van een hedendaagse klas, gebruikmakend met alle handvaten die in deze syllabus worden aangeraakt, dan zal ik tevreden zijn. De nodige collegialiteit en engagement tonen aan collega’s en school is ook een condition sine qua non voor mij.

Maak jouw eigen website met JouwWeb