verhouding talent versie basiscompetentie
- Talent : motivator
- Hoe inzetten?
- Voor het werken in groep is het altijd belangrijk dat er iemand aanwezig is die de rest van de groep kan aansporen om een extra tandje bij te steken wanneer nodig maar ook de moraal goed kan houden wanneer bijvoorbeeld deadlines naderen.
- Dit is een kwaliteit die handig is voor elk type van vak, gaande van meer praktijk gerichte vakken zoals L.O. maar ook bijvoorbeeld voor taalvakken waar er een boek per 2 of per 4 besproken dient te worden.
- Niet enkel binnen de klasmuren maar ook daarbuiten op een sportdag of op een excursie kan dit talent anderen boven zich uit doen stijgen of toch op zijn minst ervoor zorgen dat het hoofd niet (nodeloos) naar beneden blijft hangen. Dit is belangrijk als leerkracht naar de leerling toe maar kan ook zijn nut bewijzen in het lerarenkorps zelf: je bent immers maar zo sterk als de zwakste schakel en daarom is het belangrijk om iedereen mee te krijgen.
- Functioneel geheel
- Leerkracht als opvoeder
- Leerkracht als lid van een schoolteam
- Hoe inzetten?
- Talent: draagmaker
- Hoe inzetten?
- Leerlingen die starten in het secundair onderwijs moeten zeker in het begin nog even wennen aan de manier van werken op het middelbaar. Het kan dan goed zijn dat ik als leerkracht hen de weg wijs van het te volgen pad ... Hiermee bedoel ik dat je als leerkracht heel duidelijk de spelregels en het functioneren moet diets maken aan de leerlingen zodat ze weten wat de regels en de te volgen procedures zijn binnen de schoolmuren.
- Dit is geldig voor alle vakken.
- Voor het opmaken van een planning voor examens, toetsen, taken, ...
- Functioneel geheel
- Leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Leerkracht als organisator
- Leerkracht als partner van ouders
- Hoe inzetten?
- Talent: sociaal dier
- Hoe inzetten?
- Zich graag onder mensen, jong of oud, begeven is volgens mij een conditio sine qua non om te kunnen werken in een schoolse omgeving. Het is bovendien handig als je graag wildvreemden aanspreekt of het niet erg vindt om zelf aangesproken te worden door personen met verschillende interesses en achtergronden.
- Dit is geldig voor alle vakken want elke klas bestaat uit een bende jongeren van en met wie er interactie zal zijn gedurende het lesuur.
- Hierbij kan onder meer gedacht worden aan een oudercontact, een opendeurdag, maar ook als bewaker van de orde op de speelplaats.
- Functioneel geheel
- Leerkracht als partner van ouders en externen
- Leerkracht als opvoeder
- Leerkracht als lid van een schoolteam
- Leerkracht als lid van de onderwijsgemeenschap
- Hoe inzetten?
- Talent: doorzetter
- Hoe inzetten?
- Niet elke klas gaat je even goed liggen; niet elke persoon zal op jouw golflengte zitten qua ideeën, visie en interesses; niet elk onderdeel van de les gaat even makkelijk te verteren zijn zowel voor leerkracht als voor leerling; ... Met andere woorden: het zal niet elke dag rozengeur en maneschijn zijn. Het is voor die situaties dat je haar op je tanden moet kweken en niet mag opgeven. Ook besef ik dat de eerste jaren als leerkracht heel veel inspanning zullen vragen omdat je je nog niet thuis zal voelen in de geoliede machine van de schoolgemeenschap: lessen voorbereiden vraagt veel tijd, een persoonlijke toets aan werkblaadjes geven ook.
- Functioneel geheel
- Leerkracht als inhoudelijk expert
- Leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Leerkracht als innovator
- Hoe inzetten?
- Talent: estheet
- Hoe inzetten?
- Het kan op sommige momenten handig zijn om het leven door een roze bril te bekijken en enkel de schoonheid van een situatie in te zien. Misschien naïef maar dat wil niet zeggen blind. Los daarvan kunnen de vele vormen van kunst (muziek, sculpturen, schilderijen, architectuur, theater, ...) helpen om bepaalde leerstof makkelijker en meer visueel voor te stellen in een klas.
- Ik kan dit talent gebruiken om de cultuur van een taal aan te brengen maar ook in een wiskundeles waar proporties op deze manier in beeld kunnen worden gebracht en uiteraard ook in M.O., P.O., ...
- Bij een buitenactiviteit waar het stortregent, de leerlingen wijzen op de regenboog. Of als start- of eindpunt van een les een stukje muziek laten horen; of een schilderij van Hieronymus Bosch gebruiken om spreekwoorden en gezegden aan te halen in de les Nederlands.
- Functioneel geheel
- Leerkracht als cultuurparticipant
- Leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Leerkracht als inhoudelijk expert
- Hoe inzetten?
- Talent: fantasierijk
- Hoe inzetten?
- Als je op zoek bent naar nieuwe manier om dezelfde leerstof naar voren te brengen dan zal je bij tijd en stond even out of the box moeten denk. Een open geest krijgt zo veel meer gedaan.
- Toepasbaar op alle vakken.
- Als je ruimtelijk inzicht nodig hebt bijvoorbeeld.
- Functioneel geheel
- Leerkracht als inhoudelijk expert
- Leerkracht als innovator
- Hoe inzetten?
- Talent: enthousiast zijn
- Hoe inzetten?
- Zonder te overdrijven maar wel als getuige van een zekere drive, ben ik van mening dat dit een tool is die je nodig hebt om de liefde voor je vak te kunnen overbrengen aan je leerlingen. Als een afgeleefde plant voor de klas staan is geen meerwaarde, voor niemand. Soms ga je dat enthousiasme ook moeten kweken bij de kinderen als je op het einde van het trimester nog een heleboel leerstof aan een (lichtjes) versneld tempo dient te doceren. Maar ik kan me eveneens inbeelden dat een inzamelactie voor het goede doel op school of het ronselen van leerlingen voor het deelnemen aan bepaalde naschoolse activiteiten aangenamer verloopt als de leerkracht de boodschap met een glimlach verkoopt...
- Functioneel geheel
- Leerkracht als organisator
- Leerkracht als lid van schoolteam en onderwijsgemeenschap
- Hoe inzetten?
Maak jouw eigen website met JouwWeb