rol en invloed van social media

Een positief voorbeeld is de ontwikkeling van een nieuw educatief computerspel dat gericht is op alle jongeren tussen 12 en 16 jaar om hen te helpen om meer veerkracht te ontwikkelen. De game Silver is ontwikkeld met de steun van VLESP (Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie) en het Vlaams ministerie van Welzijn. Het unieke eraan is dat het gericht is om breed preventief te werken voor alle jongeren, niet enkel voor wie al slecht in zijn vel zit.

In Nieuw-Zeeland bestond er reeds het computerspel SPARX dat erin geslaagd is om effectieve, negatieve gedachten te doen afnemen. Ook in België had je al de app On Track Again die jongeren helpt die reeds een zelfmoordpoging hebben ondernomen.

Het interessante aan het spel is dat het vertrekt van een fictieve wereld met insectenmensen, schildpadden en vliegende vissen die voor jongeren herkenbare situaties beleven. Het doel is om de negatieve gedachten te verminderen. De jongeren een kans te geven om rooskleuriger te denken en de kleef te verkleinen tussen denken en doen. Het spel is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Als het spel aansluit, is het de bedoeling van de ontwikkelaars om op termijn ook emotiehantering en probleemoplossend denken te stimuleren. Op deze manier kan social media gezien worden als een hulpmiddel op zoektocht naar informatie over de eigen ‘ik’.

Helaas zijn het vooral de negatieve ervaringen met social media die de kranten halen. Zo ook het verhaal van een jonge, achttienjarige man die helemaal is doorgeslagen toen bleek dat zijn dertienjarige (!) ex-vriendin naaktfoto’s van hem verspreidde via social media. De jongeheer heeft dan haar acties gewraakt door haar te steken met een broodmes aan de schoolpoort. Hier zie je een voorbeeld van de displacement hypothese waar de onlinecommunicatie de kwaliteit van de bestaande vrienden schaadt. In dit geval was het de uitdrukkelijke bedoeling van de persoon in kwestie om de ander in een negatief daglicht te zetten. Het is duidelijk dat de dertienjarige jongedame geprofiteerd heeft van het krachtige social medium om haarzelf de nodige anonimiteit te geven en zichzelf een nieuw identiteit aan te meten, en meteen ook haar ex-vriend diezelfde anonimiteit te ontnemen.

 

Gevaar Internet HLN
PDF – 59,3 KB 45 downloads
Computerspel Silver De Morgen
PDF – 245,3 KB 47 downloads