roos van Leary in de praktijk
Vriendelijkheid-vijandigheidsas: Er wordt goed samengewerkt. Mevrouw Van Damme heeft mij uitgelegd dat elke oefening waar er fotomateriaal aan te pas komt, het best even kort ingeleid wordt. Mevrouw Van Damme is hier de helpende hand. Ikzelf (aka de ontvanger) heb haar advies ten goede genomen en heb de volgende oefeningen die ik tijdens mijn participatiestage mocht geven, bij de uitleg over een pretpark in Japan, bijvoorbeeld, nog extra beeldmateriaal opgezocht en de leerlingen echt gevraagd om te zoeken waar we ons zouden kunnen bevinden en wat er allemaal wel te zien is in dat pretpark. Het talent dat hier aangekaart wordt is: empathie en vriendelijkheid.
Dominantie-onderdanigheidsas: aangezien ik momenteel student ben, is er geen spraken van een evenwaardige relatie tussen mijn leerkrachten en mezelf. De lesgever van Vives heeft veel macht in handen, als zender. De student staat als ontvanger in een mindere positie en kan ofwel volgen, ofwel zich terugtrekken. Je ziet dat het best tijdens de lessen didactiek. De vakleerkracht geeft een opdracht die op punten staat en die meetellen voor een bepaald percentage van je eindresultaat. De manier waarop de opdracht meegedeeld wordt, bepaalt ook de emotionele onderliggende toon. Over het algemeen hebben de leerlingen weinig in de pap te brokken. Doch soms kan die situatie omslaan en kan de leerling eerder naar een vijandige tegenpositie evolueren en een opstandige houding aannemen indien de tijd die voor een opdracht gegeven wordt te beperkt is, of dat het tijdstip waartussen de opdracht wordt meegedeeld en wanneer de taak moet ingediend worden, niet ideaal is doordat de opdracht te kort voor de blok wordt opgegeven, bijvoorbeeld. De boven-onderas wordt dan verlaten en er wordt eerder geneigd naar de tegenas.
Vriendelijkheid-vijandigheidsas: ik heb de ombudsvrouw gecontacteerd om een examen te verschuiven voor de hele klas. Ik heb mij toen in de helpende positie geplaatst naar mijn medestudenten toe, door de verantwoordelijke persoon te contacteren. De ombudsvrouw was de ontvanger en heeft heel meewerkend gereageerd door ons uiteindelijk een dag uitstel te gunnen, zodat iedereen toch iets meer tijd heeft om de syllabus nog eens door te nemen. Er is nu geen halve dag maar anderhalve dag om te studeren voor het allerlaatste examen in juni. Het talent dat hier wordt aangesproken is: organisatie en empathie.
Maak jouw eigen website met JouwWeb